Superflex Bravo

 

 

Byggår:1987

Varv:North East Shipbuilders Ltd

Sunderland England

Varvsnummer:2

Längd:95

Bredd:15,27

Djup:3,61

Bruttoton:4296

Maskineri:10 st Cummins dieslar

Knop:12,5

Passagerare:303

Bilar:170 utan lastbilar

Lastbilar:16 och 85 personbilar 

Systerfartyg:Superflex Echo, Superflex Golf, 

Superflex Hotel 

 

Ägare:

1987-1996 "Superflex Bravo" "Svea Scarlett"

Molarco Shipping A/s Nyborg Danmark

 

1996-1999 "Mercandia VIII"

Mercandia liniere I/S Köpenhamn

Danmark

 

1999- "Mercandia VIII"

HH Ferries A/S Helsingör Danmark

 

1991 sätts hon i på rutten Landskrona-Tuborg.

1993 i Juni chartras hon av Scarlett line och

döps om till Svea Scarlett.

1993 läggs hon upp i Tuborg hamn

efter att Scarlett lines gått i konkurs.

1996 börjar hon trafikera linjen

Helsingborg-Helsingör.

Sommaren 2012 är hon utchartrad till linjen

Gedser-Rostock.

 

Tillbaka

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 

M/s Superflex Bravo i Tuborgs hamn 6 Juli 1991. 

© Uwe Jacob, foto egen samling

 

 

M/s Superflex Bravo på väg ut ur Tuborgs hamn 10 Juli 1993.

© Uwe Jacob, foto egen samling

 

 

Omdöpt till Svea Scarlett.

© T Jönsson, foto egen samling

 

 

 

M/s Svea Scarlett på väg in i Landskrona hamn.

© L Petersson, foto egen samling

 

 

År 2010 trafikerar hon Helsingborg-Helsingör med namnet Mercandia VIII.

© P Madsen

 

 

På Öresundsvarvet i Landskrona 4 Mars 2004.

© P Madsen

 

 

Liggandes i Helsingborgs hamn 25 Mars 2013.

© P Madsen

 

 

Liggandes i Helsingborgs hamn 25 Mars 2013.

© P Madsen

 

 

Liggandes i Helsingborgs hamn 25 Mars 2013.

© P Madsen

 

 

Mercandia VIII i flytdockan på Öresundsvarvet i Landskrona 23 December 2013.

© P Madsen